لزوم برنامهریزی برای توسعه صادرات از کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ علی گرشاسبی روز پنجشنبه در کارگروه صادرات استان که در استانداری زنجان برگزار شد با بیان اینکه در دور جدید فعالیتهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، ارتباط میان ستاد مرکزی وزارتخانه و استانها ساختارمندتر و منسجمتر شده است، اظهار کرد: در این راستا معاونان معین برای هر استان تعیین شدهاند تا به صورت تخصصی و برنامهمحور امور استان مربوطه را پیگیری کنند.
بیشتر بخوانید
وی با بیان اینکه معاونان نقش مهمی در تحقق اهداف کلان وزارت صمت ایفا میکنند و یکی از وظایف اصلی آنان تمرکز بر صادرات غیرنفتی است، گفت: این اقدام در راستای تقویت زیرساختهای صادراتی استانها و افزایش سهم تولیدات داخلی در بازارهای جهانی صورت گرفته است.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری، برنامهریزی و پایش وزات صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه معاونان معین موظفاند وضعیت صادراتی استان تحت مسئولیت خود را به دقت بررسی کرده و با شناخت ظرفیتها و چالشهای موجود، برنامههایی اجرایی ارائه دهند، ادامه داد: وزارت صمت در سال جاری برنامهای جامع برای فعالیتهای حوزه صنعت، معدن و تجارت استانها ابلاغ کرده است که در آن اهداف کمی و کیفی مشخصی در نظر گرفته شدهاند.
وی با تأکید به اینکه این برنامهها با توجه به شرایط و مزیتهای نسبی هر استان تدوین شدهاند و انتظار میرود که ادارات کل صمت در استانها با همکاری سایر دستگاههای اجرایی در تحقق آنها تلاش کنند، ابراز کرد: یکی از محورهای اصلی این برنامهها، توسعه صادرات است.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری، برنامهریزی و پایش وزات صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه استان زنجان بهعنوان یکی از استانهای فعال در حوزه صنعت و معدن، عملکرد قابل قبولی در زمینه صادرات از خود نشان داده است، افزود: بر اساس ارزیابیهای انجامشده در ۹ ماهه سال گذشته، صادرات استان زنجان از نظر کمی و کیفی با ظرفیتهای موجود استان همخوانی داشته و این موضوع نشاندهنده استفاده مطلوب از زیرساختها و توانمندیهای تولیدی و صنعتی استان است.
گرشاسبی اضافه کرد: ارزش واحد صادراتی استان زنجان به میزان قابلتوجهی بالاتر از میانگین کشوری است که این امر بیانگر جایگاه ویژه بخش صنعت در سبد صادراتی استان است.
وی با بیان اینکه اقدامات متعددی با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران برای تسهیل فرآیندهای تجاری و گسترش بازارهای هدف انجام شده است، بیان کرد: این اقدامات در قالب برنامه عملیاتی استانی پیادهسازی میشوند و ابزارهای حمایتی مختلفی از جمله مشوقهای صادراتی، تسهیلات مالی، آموزشهای تخصصی و حضور در نمایشگاههای بینالمللی در اختیار صادرکنندگان قرار میگیرد.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری، برنامهریزی و پایش وزات صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه مطابق ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم توسعه، وزارت صمت مکلف است طی دو سال زنجیرههای اولویتدار منطقهای را شناسایی و تدوین کند، عنوان کرد: این موضوع فرصت مناسبی برای استان زنجان است تا با تکیه بر ظرفیتهای صنعتی، معدنی و تجاری خود، جایگاه مناسبی در نقشه راه ملی توسعه صنعتی و صادراتی کشور کسب کند. تدوین زنجیرههای اولویتدار نه تنها به انسجام فعالیتها در سطح استان کمک میکند، بلکه زمینهساز جذب سرمایهگذاری و توسعه متوازن در سطح منطقهای و ملی خواهد بود.
انتهای خبر/